Djetetovo samopoštovanje mijenja se s njegovim razvojem pod utjecajem neposrednog iskustva i novih spoznaja.
Samopoštovanje bismo mogli opisati kao kombinaciju osjećaja „ja mogu“ i „ja sam voljen“.
Dijete koje je zadovoljno svojim uspjehom i postignućima, a ne osjeća se voljenim može imati nisko samopoštovanje. Isto tako i dijete koje se osjeća voljenim, ali je nesigurno u svoje sposobnosti može patiti od niskog samopoštovanja.
Zdravo samopoštovanje rezultat je ravnoteže osjećaja „ja mogu“ i „ja sam voljen“.
Važno je razlikovati „zdravo“ od „niskog“ samopoštovanja.
ZDRAVO SAMOPOŠTOVANJE – priznajemo svoje uspjehe i postignuća (što smo učinili) i prepoznajemo potencijalna (što možemo učiniti). Daje nam hrabrost da probamo novo i snagu da vjerujemo u sebe.
|
Djeca s niskim samopoštovanjem ne žele isprobati novo i često negativno misle (i govore) o sebi („Glup sam!“, „Ja to nikad neću moći!“, „Čemu pokušavati, ionako nikoga nije briga za mnom!“ i sl.).
Teško podnose frustraciju, lako odustaju i čekaju da netko drugi obavi zadatak umjesto njih. Često su previše kritični prema sebi i lako se razočaraju. Suočeni s novim zadacima ili zahtjevima njihov prvi odgovor je najčešće „Ja to ne mogu!“. Ti zahtjevi su za njih izvor tjeskobe i frustracije što je dobar temelj za razvoj pesimizma i depresivnosti.
Djeca sa zdravim samopoštovanjem uživaju u interakciji s drugima, rješavanju problema i aktivnosti u grupi ili samostalno. Kad je pred njima novi zadatak ili zahtjev, oni ga doživljavaju kao izazov i usmjereni su prema traženju rješenja bez omalovažavanja sebe ili drugih. Umjesto da kažu „Ja to ne mogu!“ ili „Glup sam!“ oni će reći „Ja ne razumijem…!“. Oni su svjesni svojih „jakih“ i „slabih“ strana i prihvaćaju ih. Zato su realističniji i više optimistični.
Kako roditelji mogu pomoći djetetu da razvije „zdravo“ samopoštovanje?
OBRATITE POZORNOST NA ONO ŠTO GOVORITE DJETETU…..djeca su osjetljiva na roditeljske komentare, kao i na komentare drugih osoba. Ne zaboravite pohvaliti djetetov trud, čak iako izostane uspjeh! Pri tom ne zaboravite biti iskreni. Kod onih aktivnosti i zadataka koji su prezahtjevni za njegovu dob i sposobnosti pomognite djetetu da prevlada razočaranje pomoću humora i utjehe, te mu tako pomognite da nauči i svoje „slabosti“ te dobije realniji uvid u sebe i svoje sposobnosti.
BUDITE SVOJOJ DJECI DOBAR MODEL…..ako ste pesimistični, pretjerano zahtjevni prema sebi ili nerealni po pitanju svojih sposobnosti i ograničenja – vaša bi se djeca mogla ugledati na vas. Njegujte svoje samopoštovanje i to će bit odličan model vašem djetetu da oblikuje svoje samopoštovanje.
PREPOZNAJTE I ISPRAVITE NETOČNA UVJERENJA…..važno je da kod svog djeteta prepoznate iracionalna uvjerenja o sebi - jesu li oni savršeni, privlačni, sposobni i sl. Netočno doživljavanje sebe može postati stvarnost za dijete. Pomognite mu da razvije realne standarde u vrednovanju samog sebe. To će pomoći razvoju zdravog poimanja sebe. Npr. dijete može neuspjeh iz nekog predmeta generalizirati i misliti o sebi kao o potpuno neuspješnom učeniku. Potaknite dijete da situaciju sagleda objektivnije i ne generalizira neuspjeh. Recite mu da je dobar učenik i da može biti uspješan u školi, ali će za popravljanje ocjena iz tog predmeta trebati uložiti više truda. Pomognite mu u organizaciji i učenju. Kada dijete daje negativne komentare o sebi – osvijestite mu što to govori o sebi i recite mu ono zbog čega bi se trebao dobro osjećati, npr. ima obitelj koja ga voli i podržava, dobre prijatelje, uspjeh u sportu ili nekoj sl. aktivnosti…
BUDITE SPONTANI I POKAŽITE PRIVRŽENOST.....vaša ljubav pomoći će rastu djetetovog samopoštovanja. Pokažite nježnost prema djetetu i iskažite svoj ponos kad vidite djetetov trud i nastojanje prema nečem novome ili kad pokušava ponovno savladati nešto u čemu je ranije bilo neuspješno. Pohvalite ih često i iskreno, bez pretjerivanja.
OSIGURAJTE SIGURNO OKRUŽJE I DOM PUN LJUBAVI…..jer djeca koja se ne osjećaju sigurno u svojoj obitelji i pate od nedostatka ljubavi u vlastitom domu imaju nisko samopoštovanje. Djeca koja svjedoče stalnim roditeljskim svađama i sukobima mogu razviti osjećaj da nemaju kontrolu nad svojom okolinom te postati bespomoćna ili depresivna. Na dječje samopoštovanje mogu utjecati i drugi čimbenici kao npr. zlostavljanje od drugih, problemi u školi, teškoće u odnosima s vršnjacima i sl. Ohrabrite djecu da razgovaraju s vama o problemima koji ih muče, a koje ne mogu riješiti sami.
OMOGUĆITE MU STJECANJE NOVIH ISKUSTAVA…..aktivnosti koje potiču suradnju umjesto natjecanja osobito su korisne za razvoj samopoštovanja. Npr. pomaganje u učenju jednog učenika drugome, može puno učiniti za oba učenika. Slično je i s volonterskim aktivnostima.
Pripremila: Gorana Bilušić, dipl. psiholog