Datum objave: 17. prosinca 2024.

Kategorija: školski psiholog

ŠTO RODITELJI TREBAJU ZNATI AKO …

  • … JE VAŠE DIJETE NEUREDNO
  • … VAŠE DIJETE PSUJE
  • … SE VAŠE DIJETE NASILNO PONAŠA
  • … VAŠE DIJETE LAŽE
  • … JE VAŠE DIJETE NEPOSLUŠNO
  • … SE VAŠE DIJETE SUKOBLJAVA S BRAĆOM I SESTRAMA
  • … VAŠE DIJETE KRADE

Saznajte neke korisne činjenice i savjete:
(prema G. Ortner pripremila G. Bilušić, dipl. psiholog)

  • mnogi roditelji griješe kad nakon što su neuspješno upozoravali dijete da npr. pokupe razbacane stvari i sl. SAMI OBAVE TAJ POSAO
  • umjesto toga trebaju postići da red postane privlačan djetetu
  • vi mu trebate biti UZOR – to vam neće uspjeti ako ste i sami neuredni ili ako pretjeranom urednošću kod djeteta izazovete PROSVJEDNO PONAŠANJE
  • na odgovarajući način POHVALITE dijete svaki put kad pokaže napredak ž
  • poslužite se često IGROM, obećajte mu za nagradu smisliti neko iznenađenje (to radite u nepravilnim vremenskim razmacima, više kao slučajno
  • ako dijete povremeno izgubi volju za spremanjem – POKAŽITE RAZUMIJEVANJE i MOTIVIRAJTE DIJETE
  • kad dijete nešto propusti, ne smijete prijeći preko toga, ali morate pokazati da imate razumijevanja za njegov postupak


    … ako vaše dijete psuje?


    – ako roditelji često psuju, dijete će ih oponašati i navići će se na to
    – ili dijete shvati da psovanje odraslima služi kao neka vrsta VENTILA, pa će i ono naučiti reagirati na isti način
    – ili nauči na primjeru druge djece (na predškolskom uzrastu) i ako mu roditelji poklanjaju pozornost Þ dijete nastavlja izgovarati ružne riječi
    – u takvim trenucima Þ jednostavno se pravite kao da niste čuli da ono govori. To ne znači da odobravate njegovo ponašanje.
  • PSOVKE GUBE NA ZNAČENJU I NA PRIVLAČNOSTI AKO NE IZAZOVU REAKCIJU KOJU JE DIJETE HTJELO IZAZVATI
  • o tome trebate razgovarati s djetetom tek NAKON NEKOG VREMENA – takvim razgovorom jasno ćemo pokazati djetetu d aponovljenom upotrebom te riječi neće ništa postići. Istovremeno ga upozoravamo da ta riječ može nekoga povrijediti i pokazuje kako mu vjerujemo da ono to zapravo ne želi činiti.

Djetetovo nasilje može biti izraženo RIJEČIMA ili DJELIMA da bi dalo oduška svom:
NEZADOVOLJSTVU,
LJUBOMORI,
OSJEĆAJU ZAPOSTAVLJENOSTI,
NESHVAĆENOSTI ili

PATNJI ŠTO GA DRUGI NE VOLE.

Dakle, pravi CILJ je UKLONITI UZROK NASILNIŠTVA.

U tome glavnu ulogu ima OBITELJ.

  • dijete ne smije u obitelji imati primjer nasilne osobe. Treba mu mirno ozračje, puno razumijevanja u kojem će se i samo osjetiti prihvaćeno

KAKO NAJBOLJE ODGOVORITI NA NASILNOST?

  • nećete ništa postići grdeći ili kažnjavajući dijete (to je za njega samo dodatna potvrda: «Ne vole me!», «Ne razumiju me!»). I tako postižete suprotno.
                                              *****

najbolje ju je PREVIDJETI – ne smije se na nju obraćati pozornost

                                              *****

ako se bojite da ne ozlijedi druge ili sebe (osobito kod manje djece), prostorno ga udaljite od «prostora opasnosti», i to učinite mirno i bez riječi

                                             *****

bilo bi najbolje ako dijete «divlja» ostati pokraj njega ne obraćajući pozornost na njegovo «divljanje», to može potrajati, pa trebate čuvati živce. kad ste uz dijete – pruža vam se mogućnost da ga pohvalite čim se prestane nepoželjno ponašati

                                            *****

AGRESIVNO DIJETE UPADA U OČI PRETEŽNO SVOJIM NEGATIVNIM PONAŠANJEM.

RODITELJI PRI TOME MISLE DA NEPRESTANO MORAJU OPOMINJATI SVOJE «PROBLEMATIČNO» DIJETE – ŠTO JE POGREŠNO. AKO DIJETE DOBIJA VAŠE REAKCIJE SAMO NA SVOJE NEGATIVNO PONAŠANJE – SIGURNO NEĆE BITI POTAKNUTO DA SE POPRAVI.

Moramo razlikovati:

  1. prividno laganje
  2. miješanje mašte i stvarnosti
  3. izmišljanje priča (od 4. godine života)
    od onih laži kojima se dijete služi da bi:
    · svratilo pozornost na sebe
    · izbjeglo neugodne posljedice

Ako je riječ o MAŠTI roditelji ne trebaju biti zabrinuti da će dijete izgubiti odnos prema stvarnosti.

Ako se lažima i pretjerivanjem dijete samo ŽELI
NAPRAVITI VAŽNO – znači da ima potrebu za
pozornošću roditelja ili prijatelja. Na takvo
ponašanje roditelji se ne trebaju obazirati, ali
MORAJU POMOĆI DJETETU DA SVRATI NA SEBE
POZORNOST NA NEKI DRUGI NAČIN –
poželjnijim ponašanjem.

Ako dijete laže da bi IZBJEGLO KRITIKU ILI
KAZNU – roditelji trebaju najprije dobro ispitati
svoje ponašanje i svoj odnos prema djetetu

Samo kritika i kazna za neki djetetov propust su
besmislene – jer neće promijeniti ponašanje, nego
će ga samo učiniti NESIGURNIM i odgojiti ga da LAŽE.

NAJVAŽNIJE JE DJETETU ISKAZATI POVJERENJE

USPIJEMO LI U TOME – NEMA RAZLOGA DA DIJETE LAŽE!

  • Uhvatite li dijete u laži, prihvatite ovo načelo:

NE REAGIRAJTE ODMAH !

NE GRDITE GA ŠTO JE LAGALO, NEGO PRIJE SVEGA POTRAŽITE R A Z L O G E TAKVOGA

PONAŠANJA !

Tako ćete djetetu pokazati kako će bez laži svladati neugodnu situaciju i da se ne mora bojati negodovanja roditelja.

NAJČEŠĆI UZROK NEPOSLUŠNOSTI JE ODGOJNA NESPRETNOST I NEDOSLJEDNOST RODITELJA!!!

– ako roditelji samo izdaju naredbe,

– ako su nedosljedni,

– ako samo zabranjuju, prigovaraju,

– ako se ne mogu međusobno dogovoriti o načinu odgoja i pokazuju svoje nejedinstvo pred djetetom:

ONDA SE DIJETE NE MOŽE NAUČITI POSLUŠNOSTI

Ponekad je neposlušnost ( kao i mnoga druga nepoželjna ponašanja ) samo SREDSTVO ZA PRIVLAČENJE POZORNOSTI

Ponekad je i PROSVJED protiv PRESTROGIH RODITELJSKIH PRAVILA

NESTRPLJENJE I UZRUJANOST roditelji prenose na dijete pa ono ili odgovara na isti način ili se pravi «gluho»

Zbog neprestanih opomena dijete OTUPI na ono što se od njega traži i doživljava zapravo samo pojačanu pozornost koja potiče nepoželjno ponašanje te nikako ne pomaže da dijete postane poslušno.

  • Zadaća je roditelja STRPLJENJE i DOSLJEDNOST te RAZUMIJEVANJE ZA DJEČJE PONAŠANJE Þ jer ne možete očekivati da će dijete postati poslušno na «pritisak dugmeta», osobito ako ste ga iznenada izbacili iz neke njegove ugodne zaokupljenosti.
  • Najbolje je to učiniti bez dosadnih propovijedi, dovoljna suKRATKA i RAZUMLJIVA OBJAŠNJENJA.

Roditelji, osvrnite se i na vlastito ponašanje:

  • Koliko ste UZRUJANI,
    ĆUDLJIVI,
    NEDOSLJEDNI,
    NETOLERANTNI,
    NEPRILAGODLJIVI
    I KAKVE TO NEMOGUĆE ZAHTJEVE POSTAVLJATE DJETETU? ....

… o sukobima između braće i sestara?

Tipične roditeljske reakcije su:

VIKANJE,
ZAUZIMANJE JEDNE STRANE U SUKOBU, PRIJETNJE,
OSUĐIVANJE,
NEUVAŽAVANJE NEGATIVNIH OSJEĆAJA DJECE i
RJEŠAVANJE DJEČJIH PROBLEMA UMJESTO NJIH.

  • Što roditelji mogu učiniti umjesto toga?

Biti PROAKTIVNI:

  • Stajati po strani ne osuđujući ih. Djeca moraju naučiti rješavati svoje probleme. Roditelji mogu kasnije učiti djecu VJEŠTINAMA PREGOVARANJA, nakon što svađa prestane.
  • Iskazati djeci POVJERENJE da će oni svoj sukob uspjeti povoljno riješiti.
  • Ili kod male djece – roditelj se može «spustiti» na dječji nivo i u sukobu djece oko npr. igračke zatražiti da je dadu vama.
  • Sukobi se često događaju radi imovine ili tzv. «osobnog prostora».
  • Roditelji trebaju PRIHVATITI osjećaje koje djeca imaju, ali ne i akcije koje poduzimaju. Imajte na umu da LOŠI OSJEĆAJI (ljutnja, tuga, razočaranje i sl.) moraju izaći na vidjelo prije nego što smo u stanju dobro se osjećati.
  • Kad roditelji na neprijateljstvo reagiraju neprijateljstvom – samo učvršćuju rivalstvo među djecom
  • Pitajte djecu da kažu vlastite ideje o tome kako poboljšati odnose između braće i sestara
  • Što može izazvati ljutnju kod djeteta?
  • frustracija,
  • osjećaji bespomoćnosti,
    neshvaćenosti,
    beznadnosti,
  • ako osjeća potrebu za većom pažnjom,
  • ako se ne osjeća zadovoljno sobom
  • ako je ponižavano ili ismijavano,
    ako ima teškoća u izražavanju svojih potreba, ako je razočarano,
    kažnjeno…

Što roditelj može učiniti kad dijete jest ljuto?

  • POKAŽITE OSJEĆAJE
  • NE OBRAĆAJTE POZORNOST na manje nepodopštine
  • SMANJITE NAPETOST KROZ HUMOR
  • APELIRAJTE NA DJETETOVE OSJEĆAJE PREMA VAMA

Obratite pozornost na djetetovo DOBRO PONAŠANJE.

Pokažite INTERES za djetetove aktivnosti – osobito mlađa djeca se trude da roditelje «uvuku» u aktivnost kojom se oni bave.

OBJASNITE situaciju – osobito kod mlađe djece, npr. zašto neko ponašanje uzrokuje problem

Pomozite djetetu izgraditi POZITIVNU SLIKU O SEBI – pomozite mu da se doživljava vrijednim. Ohrabrite ga da radi najbolje što može. Vjerujte u njega.

POKAŽITE sami prikladno ponašanje. Upamtite – vi ste MODEL. Primjer koji pružate reflektirat će se u ponašanju vašeg djeteta bio on dobar ili loš.

NAPADAJ BIJESA KOD DJECE

Što učiniti ?
-izbjegavajte fizičko kažnjavanje
-prihvatite djetetovu ljutnju
-naučite dijete da iskaže bijes riječima
-odgovorite na napadaje bijesa s brižnošću i pažnjom.
Vi trebate ostati hladni (nije lako) i pomoći mu da ponovno uspostavi
kontrolu nad sobom i to na neki od slijedećih načina:

  • ignorirajte napadaje bijesa ako možete
  • dajte djetetu priliku za «time out» da se smiri
  • isto to i sebi
  • udaljite dijete iz te situacije
  • prigrlite dijete čvrsto uz sebe
  • govorite mu nježno i tiho
  • pokušajte otkriti što dijete želi i treba

zapamtite

  • napadaji bijesa su vrlo moćno oružje kojim se dijete služi s ciljem da se iziđe u susret njegovim potrebama
  • roditelji trebaju pomoći djetetu da pronađe drugi način za to

ZAŠTO DJECA KRADU?

vrlo mala djeca ponekad uzimaju stvari koje žele ne razumijevajući da ih treba platiti i da je to loše ponašanje

osnovnoškolska djeca obično znaju što je krađa, ali ipak kradu jer imaju manju sposobnost samokontrole. Znači da se ne zaustave prije promisliti na moguće posljedice krađe. Odrastanjem se sposobnost samokontrole poboljšava.

predadolescenti i adolescenti također razumiju što je krađa, ali ipak kradu jer im je to uzbudljivo ili jer to isto rade i njihovi prijatelji. Ponekad krađa može biti pobuna protiv prevelike kontrole kod kuće.

Postoje specifičniji i kompleksniji razlozi:

dijete može biti ljuto, bijesno, tužno, preplašeno, ljubomorno (jer sebi ne može priuštiti ono što neki drugi imaju)

možda želi privući vašu pozornost

možda je uznemireno jer ima probleme u obitelji, školi, s prijateljima (npr. roditelji se stalno svađaju ili se razvode i sl.)

može to biti poziv u pomoć radi emocionalnog ili fizičkog nasilja koje trpi kod kuće

dijete može krasti jer osjećaju da im nešto nedostaje u životu – ljubav, pažnja …

neka djeca se ne obaziru na pravila ponašanja i na prava drugih ljudi pa misle da oni zaslužuju ukradenu robu

ponekad je to znak djetetove ovisnosti jer si krađom priušti materijalna sredstva koja su mu potrebna za ovisnost i sl.

Krađom djeca pokušavaju nadvladati te nedostatke, ali njome ne mogu
nadomjestiti nedostatak ili riješiti problem!

  ZATO uvijek treba poraditi na tome da se OTKRIJE PRAVI UZROK
Što roditelji trebaju činiti kad im djeca kradu?
  • Kod vrlo male djece – objasnite im što je krađa. A ako nešto ukrade, recite mu da to vrati i da se ispriča.
  • Kod školske djece isto je važno vratiti ukradeno . U 1. i 2. razredu osnovne škole djeca znaju da je krasti loše, ali trebaju bolje razumijevanje POSLJEDICA krađe. Npr. ako dođe iz škole s novom stvari za koju ste sigurni da mu prijatelj nije dao – roditelji trebaju razgovarati s djetetom kako bi se ono osjećalo da prijatelj njemu nešto uzme bez pitanja. Roditelj treba ohrabriti dijete da vrati ukradeni predmet prijatelju i da se ispriča.
  • Kad adolescenti kradu – isti je postupak – vratiti i ispričati se (uz roditeljsku podršku)

NEUGODNOSTkoju dijete ima prilikom vraćanja ukradenog predmeta je
NAJBOLJA LEKCIJA
o tome da je krađa loš oblik ponašanja.

Pročitajte još

Neurorazvojne vježbe

NEURORAZVOJNE  VJEŽBE (pripremila: GORANA BILUŠIĆ, dipl. psiholog - prema Svei J. Gold (2002.) -        Neurorazvojne vježbe predstavljaju program neinvazivnih vježbi koje imaju za cilj poticanje razvoja i sazrijevanja djetetovog živčanog sustava...

Pripreme za početak škole

Pripreme za početak škole

Što djeca osjećaju prije polaska u školu?RADOSNO OČEKIVANJE,STRAH I TJESKOBU,ODBIJANJE,SUMNJIČAVOST,mješavinu svih ovih osjećaja u različitim omjerima. A roditelji?ISTO TAKO Dobra priprema olakšava uključivanje u školski rad: predstavite djetetu njegovu buduću školu•...

Skip to content