Što djeca osjećaju prije polaska u školu?
RADOSNO OČEKIVANJE,
STRAH I TJESKOBU,
ODBIJANJE,
SUMNJIČAVOST,
mješavinu svih ovih osjećaja u različitim omjerima.
A roditelji?
ISTO TAKO
Dobra priprema olakšava uključivanje u školski rad:
- predstavite djetetu njegovu buduću školu
• ne budite nerealni u opisu škole i obveza koje dijete očekuju
• ne plašite dijete školom
• ne pokazujte sami mnogo strepnje i straha pred onim što ga u školi očekuje
• recite djetetu da će u školi mnogo toga naučiti, ali da će biti i mnogo prilike družiti se i igrati s drugom djecom
• ako je dijete imalo prilike osvjedočiti se da njegovi roditelji školu cijene kao nešto važno i vrijedno, iako još ne razumije sasvim što to znači, ono osjeća da je to tako jer vam vjeruje, pa to onda postaje njegov STAV PREMA ŠKOLI
• otiđite ili barem posjetite školu (prilika je za to kod dolaska na testiranje zrelosti za školu) jer je uobičajena živost i dječji žamor najbolje sredstvo za smanjenje strepnje
• prošećite ponekad s djetetom do škole ili školskim dvorištem, uputite ga kako prijeći cestu, ići podvožnjakom, “uvježbavajte” najsigurniji put do škole – tako škola postaje djetetu nešto poznato i očekivano - testiranje zrelosti za školu i pregled kod liječnika
• pregledom prije upisa u školu utvrđuju se djetetova zrelost i sposobnost za školu s ciljem da se otkriju eventualne teškoće koje bi mogle otežati djetetovu prilagodbu na školu i proces učenja
• obraća se posebna pozornost na djetetovu psihičku, fizičku razvijenost, te na razvijenost govora, vida i sluha - pripremite dijete za učenje čitanja i pisanja
• to nikako ne podrazumijeva učenje pojedinih slova, prisiljavanje djeteta da ih piše – kako to pogrešno shvaćaju neki roditelji
• prije svega to znači da s djetetom PUNO RAZGOVARAMO – pratimo njegove igre, odgovaramo na njegova pitanja “zašto”, učimo ga promatrati oko sebe i nastojimo da zapamti nove riječi i pojmove
• potičite dijete da SAMO PRIČA, za što je ono uvijek spremno ako ga želimo slušati
• usvojenost orijentacije desno – lijevo pridonosi orijentaciji u prostoru i olakšava usvajanje čitanja i pisanja
• potičite sve dječje igre i aktivnosti koje vježbaju VJEŠTINU RUKU, USKLAĐENOST POKRETA OČIJU I RUKU (crtanje, bojanje, modeliranje i sl.)
• dobro je da djeca češće imaju u ruci olovku ili drvenu bojicu i crtaju da bi stekla dobar “osjećaj” potrebnog pritiska (ako dijete ne voli crtati, koristite neke druge aktivnosti – šaranje sve sitnijih krugova i spirala, rezanje škarama i sl.) - osim na kulturnim i higijenskim navikama trebate poraditi i na radnim navikama kod djece
• dijete treba imati svoja zaduženja kod kuće – dajte im različite male poslove u kući, kontrolirajući ih uporno i dosljedno navikavate ih da ih obave do kraja, bili ti poslovi privlačni ili ne
• zahvaljujući tome djeca kad krenu u školu, lakše naviknu pisati domaće zadaće i učiti gradivo, iako bi se možda radije igrala ili gledala TV - prvi dan u školi
• za dijete je sve novo – učitelj(ica), vršnjaci u razredu, škola – puno je tu uzbuđenja za dijete, ali i za roditelje prvaša
• odnos prema učiteljici sasvim je NOVI ODNOS DJETETA PREMA ODRASLOM, od onoga što je naviklo u obitelji. U djetetovom životu pojavljuje se novi autoritet koji se voli i kojeg se pribojava
• nekoj djeci je prvi dan u školi toliko uzbudljiv da zaplaču i ne žele se odvojiti od roditelja
• neka vaše dijete ima stalno prisutan osjećaj brige i podrške članova obitelji dok se postupno ne privikne na svoju novu ulogu – biti učenik
pripremila Gorana Bilušić, dipl. psiholog