2010-12-12 00:00:00 PRIJEDLOZI VJEŽBI ZA RAZVOJ PSIHOMOTORIKE Pripremila psihologica Gorana Bilušić Kada govorimo o zrelosti djeteta za polazak u školu, jedan od preduvjeta je i primjerena razvijenost psihomotornih sposobnosti. One su preduvjet za ovladavanje psihomotornim vještinama pisanja i čitanja.
Kada dijete ima dobro razvijene psihomotorne sposobnosti znači da su njegove motorne sposobnosti (osobito fina motorika) usklađene s osjetnim podacima koje dijete prima putem osjetnih organa iz svoje okoline (vida, sluha,dodira …).
Evo nekoliko prijedloga za vježbanje psihomotornih sposobnosti djeteta:
VJEŽBE PRECRTAVANJA LIKOVA Pomažu djetetu u razvoju vizualno motorne koordinacije između očiju i pokreta ruke – koja je važna u pripremi za početno pisanje. Donosimo prijedlog* različitih likova za precrtavanje – od jednostavnih do vrlo složenih (u crtanju linija i likova budite maštoviti i kreativni i ponudite djetetu likove i materijale koji će mu biti zabavni i zanimljivi).
Upute za precrtavanje likova: Na početku vježbi krenite od jednostavnijih linija i likova Za početak vježbajte s djetetom „crtajući“ velike linije i likove po zraku, u pijesku, kredom po pločniku i sl. Na prazan list papira nacrtajte taj lik jako uvećan, zatim držeći djetetovu ruku u svojoj prijeđite jednom ili više puta olovkom ( flomasterom ili bolje – debljom drvenom bojicom) po nacrtanom liku, a onda zatražite od djeteta da ga samo više puta nacrta Kad dijete dobro uvježba takav način crtanja, prijeđite na slijedeći način: na listu nacrtajte vrlo široke vodoravne linije i tražite od djeteta da likove crta u prostor između linija, pazeći pri tom da ih ne prelazi U slijedećim vježbama postupno sužavajte razmak među vodoravnim linijama i tražite od djeteta da crta likove među njima Kod svakog vježbanja bit će dovoljno da precrtavate samo par likova Kako dijete bude napredovalo u vještini precrtavanja dajte mu sve teže likove (neka to povećavanje težine likova bude postupno) Uvijek vi započnite s crtanjem lika, zatim pomognite djetetu da nacrta lik vodeći njegovu ruku, a zatim ga pustite da samostalno radi
VJEŽBANJE SLAGANJA SLIKA Dijete slaže puzzle ili bilo koju drugi izrezanu sliku. Možete mu dati da nacrta crtež u bojama pa da ga samo izreže u nekoliko većih dijelova (pravokutnika ili nepravilnih oblika) i zatim slaže. Ispočetka je bolje da crteži ili slike (iz časopisa i sl.) budu veći, jednostavniji i s manje detalja.
VJEŽBANJE BOJANJA Dijete vježba bojanje likova od ruba do ruba lika. Najprije početi s većim i jednostavnijim slikama. Prikladne su različite bojanke ili mu možete sami nacrtati različite likove da ih oboji.
VJEŽBANJE SERIJACIJE (SLAGANJA PO VELIČINI, ŠIRINI I SL.) Pripremite štapiće (kamenčiće, tjesteninu i sl.) raznih veličina i tražite od djeteta da ih poreda po veličini, širini… ili tražite da, u odnosu na jedan štapić, pronađe viši, manji, širi, uži i sl.
VJEŽBANJE SHVAĆANJA KOLIČINA Vježbajte s djetetom slagati grupice npr. kockica, bombona i sl. na zadani broj koji je brojčano napisan.
VJEŽBANJE VIZUALNOG PAMĆENJA Pokažemo djetetu crtež, sliku, ilustraciju da je promatra 1 minutu, a zatim da ga po sjećanju nacrta ili da usmeno nabroji i /ili opiše detalje s tog crteža, slike …
VJEŽBANJE POZNAVANJA DESNO - LIJEVO podijelimo stol štapom (ili na neki drugi način) na dva dijela.na jednu stranu stavimo npr. 5 bojica i tražimo od djeteta da vježba npr. na slijedeći način:„prebaci što brže sve bojice: LIJEVOM RUKOM S DESNANA LIJEVO DESNOM RUKOM SLIJEVA NA DESNO LIJEVOM RUKOM S LIJEVA NA DESNO DESNOM RUKOM S DESNA NA LIJEVO“ ispred djeteta stavimo olovku, knjigu i bilježnicu i tražimo od djeteta npr.„stavi olovku tako da bude na knjizi, a ispod bilježnice“ „stavi olovku da bude na bilježnici, a pokraj knjige“ „stavi knjigu u sredinu, a lijevo olovku, a desno od knjige bilježnicu“ i slične primjere zadataka pitamo dijete u svakodnevnim životnim situacijama da nam pokaže lijevo ili desno: oko uho, ruku i sl. ili što je lijevo – desno od njega ili što je lijevo – desno na drugim osobama.
VJEŽBANJE IZREZIVANJA Najjednostavnije je praviti rese na komadu papira, nakon toga malo zahtjevnije je izrezivanje likova uglatih i kružnih oblika i na kraju izrezivanje kompliciranijih figura koje su kombinacija uglatih i zakrivljenih linija, koje ste prethodno nacrtali na papiru ( i ovdje vrijedi pravilo da započnete s krupnije nacrtanim likovima).
VJEŽBANJE LIJEPLJENJA Izrezane likove dijete može obojiti i slagati lijepljenjem na papir (ili likove izrezivati s kolaž papira). Možete tražiti od djeteta da na jedan papir zalijepi samo uglate oblike, na drugi samo zakrivljene, na treći samo kompliciranije likove koji su kombinacija uglatih i zakrivljenih linija.
VJEŽBANJE MODELIRANJA Dijete izrađuje figure od plastelina, glinamola, tijesta i sličnih materijala.
VJEŽBANJE KONSTRUIRANJA Za to su pogodne sve igre slaganja, lego i sl. kockice, slagalice „bockalicama“ i sl.
VJEŽBANJE TRASIRANJA Nacrtajte krivulju čija dva kraja dijete mora spojiti najprije prateći liniju prstom, a zatim olovkom, pri tom ne podižući olovku s papira. Ili nacrtajte 10-ak točaka koje označite brojevima od 1 do 10, te tražite da idući redom od broja do broja, poveže sve točke – najprije prstom, a zatim olovkom bez podizanja olovke s papira. Korisne su i vježbe kad dijete stvara crtež spajajući točkice označene brojevima.
VJEŽBANJE VERBALNIH SPOSOBNOSTI Djetetu pročitamo ili kažemo neku rečenicu, najprije jednostavniju, te mu postavljamo pitanja u vezi s njom. Npr.“Djevojčica Ana ima psa Flokija.“ Pitanja npr.: Tko je imao psa?; Kako se pas zvao?; Kako se zove djevojčica?; Što je imala Ana? I sl. Od djeteta tražimo da nam pronađe suprotan izraz od npr. malen, dobar, nizak, uzak, kratak, bijel, dan, mokar … Pokažemo djetetu neku sliku i tražimo da je promatra i opisuje sa što je moguće više detalja, punim rečenicama. U početku pomažite djetetu postavljajući mu potpitanja, a kasnije neka zadatak obavlja samostalno
VJEŽBANJE U SVAKODNEVNIM AKTIVNOSTIMA Svi zadaci kod kuće u svakodnevnom životu, a koji uključuju finu motoriku, npr. nizanje perlica ili tjestenine na konac, izrezivanje i lijepljenje papira i novina, izrezivanje i nizanje na konac plastičnih slamčica, zatvaranje ili otvaranje različitih kopči, vezivanje čvorova, uzica.
U RADU S DJECOM VODITE RAČUNA O NEKOLIKO VAŽNIH STVARI: VJEŽBAJTE SVAKI DAN, MOŽETE I NEKOLIKO PUTA DNEVNO DOVOLJNO ĆE BITI PO 15-AK MINUTA NEKA RAD DJETETU BUDE ŠTO VESELIJI I ZABAVNIJI, A NE NEKA TEŠKA ZADAĆA NA KOJU GA TREBATE PRISILJAVATI. U RADU KORISTITE KREDE U BOJI, BOJICE, FLOMASTERE I DRUGA ŠARENA SREDSTVA ZA PISANJE NE ZABORAVITE DIJETE POHVALITI NAKON ZAVRŠENIH VJEŽBI, AKO NE ZA REZULTAT, A ONO BAREM ZA TRUD KOJI JE ULOŽILO U SAVLADAVANJE GRAFOMOTORIČKIH VJEŠTINA
I na kraju evo nekoliko korisnih linkova:
www.foma.hr - popis literature (priprema za školu) www.tlsbooks.com/preschoolfinemotorskills.htm - radni listići za vježbu www.gizdic.com/igre/najmladji.htm - online edukativne igrice www.artrea.com.hr/onlineigre.html - online edukativne igrice www.artrea.com.hr/bojanke.html - bojanke, točkalice, labirinti… www.bojanke.net - bojanke www.uptoten.com - bojanke, edukativne igrice i aktivnosti
pripremila Gorana Bilušić, dipl. psiholog
|
Osnovna škola Jurja Šižgorića Šibenik |