preskoči na sadržaj

Osnovna škola Jurja Šižgorića Šibenik

 > Logoped
Vijesti

MUCANJE

Autor: Ivana Rupić, 14. 1. 2010.

Mucanje je poremećaj ritma i tempa govora.Očituje se ponavljanjem glasova,slogova, riječi ili fraza, produljivanjem glasova, bezglasnim zastajanjima na početku ili unutar riječi, napetošću i “ grčevima” tijekom govora.

Stanke i zastoji u govoru obično su popraćeni učestalim treptanjem, crvenilom, znojenjem,ubrzanim pulsom, tikovima, te povećanom napetošću mišića usana, jezika i lica.

Najčešće se javljaju nelagoda i strah prije govora, sram poslije govora, pa čak i potisnuta ljutnja na sugovornika koji pokazuje nestrpljenje, nerazumijevanje ili pretjerano zaštitnički stav u komunikaciji.

 

Mucanje se javlja u predškolskoj dobi /između druge i pete godine života. 2.4% djece predškolske dobi muca, a 1% školske djece.

Tri vrste mucanja:

  1. Razvojni oblik mucanja
  2. Psihogeno mucanje
  3. Neurogeno mucanje

                                          

Razvojni oblik mucanja

– javlja se u dječjoj dobi u procesu razvoja jezika i govora

- dijete muca kada traži pravu riječ

- obično preraste i ne javlja se u kasnijoj dobi

- prema nekim autorima javlja se u 80% djece 

 

 

Psihogeno mucanje

- nastaje nakon nekog stresnog događaja, konfliktne situacije ili        izloženosti duljem pritisku

- javlja se u adolescentskoj ili odrasloj dobi

- u terapiji se koristi govorna terapija i psihoterapija

 

 

Nerogeno mucanje

- uzrokovano moždanim ozljedama ili bolestima

- pojavljuje se u vidu ponavljanja i produljavanja slogova

- nema anksioznosti koja prati razvojno i psihogeno mucanje

 

 

                          

 

 

Uzroci mucanja :

Genetska predispozicija / nasljedna sklonost /

Karakteristika ličnosti / osjetljiva osoba /

Provokacijski faktor / događajni ili iznenadni stres /

 

Mucanje se javlja peridično

 

Šest razina mucanja :

Razvojno mucanje

      Uobičajena netečnost

Granično mucanje

Početno mucanje

Prijelazno mucanje

Uznapredovalo mucanje/ od 14 godina dalje /

U fazi prijelaznoga mucanja javlja se strah i sram od govora, dolazi do iznimne povučenosti i ranjivosti, s naglašenom negativnom slikom o sebi, ali i svijetu oko sebe. Osim smanjivanja napetosti govora bitno je utjecati na smanjivanje negativnih emocija i stavova u vezi s govorom

 

Obilježja razvojnih netočnosti :

Ponavljanja slogova u riječima / ka-ka-kapa/

Ponavljanje cijelih riječi ili fraza / daj-daj mi kapu/

Oklijevanja ili poštapalice u govoru

 / “a” /

Nema napetosti govornih organa

Dijete nije svjesno nepravilnosti u govoru, te ne izbjegava govor

 

 

Najizraženija obilježja govora djece koja mucaju :

Češće ponavljaju dijelove riječi

Ponavljaju glasove ili slogove dva ili više puta prije nego što uspiju izgovoriti riječ

Imaju posebne teškoće u započinjanju izgovaranja riječi

Pretjerano naglašavaju neki glas u riječi ili ga produljuju

Na početku ili tijekom govora ostaju bez glasa

Svjesni su svojeg poremećaja,govor doživljavaju kao nelagodu

Tijekom govora, kod te djece uočava se napetost mišića, usana i drugih mišića koji sudjeluju u govoru, ili ukočenost pojedinih dijelova tijela ili cijelog tijela

 

 

   Vrste terapije

Logopedska terapija

Ritmičke stimulacije

Psihoterapija

Svi pokazatelji govore da terapija mora obuhvatiti multidimenzionalni pristup : na motoričkom i spoznajnom, te na psihološkom planu

 

Ne postoji magični lijek za mucanje, ali pravom terapijom moguće je prevladati prepreku normalnoj komunikaciji

Nerazumijevanje okoline ili ruganje > negativna slika o sebi> strah od neuspjeha >izbjegavanje pojedinih situacija> stav : Nisam sposoban govoriti kao i drugi, stoga ne vrijedim kao drugi, drugačiji sam.

Mnoge slavne osobe uspješno su pobijedile ovu govornu teškoću : Winston Churcill, Marylin Monroe, Charles Darwin, Isaac Newton, Bruce Willis, Slaven Bilić, Gibonni.

                              

 

 

Što može učiniti učitelj/ roditelj :

Osvijestiti djetetu koliko ga volimo, kao i koliko drugih lijepih stvari ono zna

Potičite dijete da bude neovisno, hrabrite ga u provođenju njegovih ideja

U razgovoru s djetetom svoju pozornost usmjerite na sadržaj, što dijete govori, nena to kako govori

Budite djetetu dobar govorni uzor, pričajte s njim polagano

Svoj govor prilagodite djetetu, govorite jednostavnim rečenicama, mirnije i sporije

Pjevajte s djetetom

Igrajte se sa svojim djetetom, u razdobljima netočnog govora dajte prednost neverbalnim situacijama

Ne prekidajte dijete dok govori

Ne govorite mu da stane, ili da priča polaganije

Nemojte govoriti umjesto djeteta, ne završavajte njegove riječi

Ne korite dijete kad muca, ne nagrađujte ga kad tečno govori

Informirajte djetetovu bližu okolinu o govoru djeteta i ne dozvolite da mu se rugaju

Ako je dijete svjesno teškoća u govoru, razgovarajte s njim na primjeren način o tome, objasnite  djetetu da svi ljudi ponekad mucaju

Nemojte djetovo mucanje doživljavati kao svoj nespjeh i krivnju

 

 

 

 

22. listopada – Dan mucanja

Organizira Hrvatska udruga za pomoć osobama koje mucaju

 

 

 




Upisi 2018./2019.

 

eDnevnik
Web stranice razreda
Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
Katalog udžbenika
Kalendar
« Srpanj 2018 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Prikazani događaji

Brojač posjeta
Ispis statistike od 2. 8. 2013.

Ukupno: 547194
Ovaj mjesec: 1700
Ovaj tjedan: 70
Danas: 2
LINKOVI

 

LIKOVNA KULTURA

 MoMA

KidsWorld

  

Mjesto na kojem možete pronaći e-udžbenike

od osnovne škole do fakulteta, ali i druge e-knjige i obrazovne e-sadržaje.

Prijavite se svojim AAI@EduHr elektroničkim identitetom.

 
Oglasna ploča
Korisni linkovi
DOKUMENTI
Učitavanje RSS feeda je završilo s greškom: 404
CMS za škole logo
Osnovna škola Jurja Šižgorića Šibenik / Stjepana Radića 44 A, HR-22000 Šibenik / os-jsizgorica-si.skole.hr / ured@os-jsizgorica-si.skole.hr
preskoči na navigaciju